close עדכונים bell

דאצ'יה דאסטר היברידי במבחן דרכים

מבחני רכב

טל אבן ו 2025-08-11

דאצ'יה דאסטר היברידי דאצ'יה דאסטר היברידי. צילום תמונות: טל אבן

הדאסטר המקורי הציג פתרון יעיל וחסכוני של רכב שטח כפול הנעה, כשהספרטניות שלו והגיר הידני אפשרו תמחור נוח- כמעט לכל כיס.

מאז הוא השתכלל, איכותו השתפרה ללא היכר, וכעת גם יש גרסה היברידית המשודכת לתיבה אוטומטית. 

האם יש פה מתכון חדש שיצדיק תמחור גבוה מאי פעם לדגם?

יצאנו לבדוק.

 

דאצ'יה דאסטר היברידי – רקע

דגם הפנאי הקטן של דאצ'יה החל דרכו בעולם לפני כ-15 שנים, תחת חסות קבוצת רנו הצרפתית, ועם השנים הפך הדאסטר לדגם הדאצ'יה הנמכר ביותר בעולם.

לפני חודשים מספר הגיע לישראל הדור השלישי של הדגם המוצלח, עם שיפורים חזותיים בולטים, עם איכות חומרים משודרגת ובעיקר- לראשונה הדגם מציג וורסיה עם מערכת הנעה היברידית HEV.

גרסה זו היא בעלת הנעה קדמית וגיר אוטומטי, ולצידה מוצעות 2 וריאציות של מנוע הטורבו בנזין המוכר, גם הוא נעזר במנוע חשמלי, זעיר הפעם MHEV, ושם תקבלו הנעה קדמית או כפולה, שעדיין משודכות לגיר ידני.

עם חשיפת הדור החדש של הדאסטר, דאצ'יה נטשה את מנוע הדיזל של הדגם.

הדור החדש עושה שימוש בפלטפורמה שתשמש דגמים נוספים של היצרן, והוא מקפיד על שימוש בחומרים ממוחזרים בתא הנוסעים.

 

דאצ'יה דאסטר היברידי – עיצוב חיצוני, מימדים

הדאסטר החדש קיבל עיצוב ריבועי מקודמו, מה שלא מפריע לו להיות קשוח למראה, מרשים ונאה יותר ובעיקר – מובחן ומובדל מעדר המכוניות שמסביב, ובעידן הנוכחי – בו מכוניות חדשות רבות דומות מדי זו לזו - זה לא עניין של מה בכך.

צבע "אבן החול" של רכב ההדגמה מחמיא לו, ואפילו מחבר אותו יותר למשמעות שמו- דאסטר.

מלפנים יחידות תאורה ראשיות Full Led בצורת Y מאוזן, עיצוב המזכיר את "הפטישים" שהוצגו לראשונה בוולוו. במרכז הגריל נמצא הלוגו המעודכן של דאצ'יה, גריל תחתי גדול ולצידיו פנסי ערפל.

מהצד חישוקים נאים (17" בגרסה זו) וחלונות כהים מאחור.

כדי להדגיש את כוונות השטח, ישנם חיפויים שחורים ובולטים לבתי הגלגלים, העשויים מחומר ממוחזר וחזק במיוחד, שלפי היצרן גם חסין מפני שריטות.

מאותו חומר "אנטי שריטות" בנויים גם החלקים הבולטים והנמוכים של 2 הפגושים, החצאיות השחורות שתואמות לדלתות, שגם מתכתבות עם מעין הארכה שחורה ואנכית שהן קיבלו באזור הדלתות הקדמיות- מוטיב הקיים גם בדורות קודמים של הדגם- שבא לדמות אגזוז מוגבה, "שנורקל".

את מראה השטח הקשוח מסיימים פסי אורך שחורים על הגג, שבגרסה זו הם מודולריים, לטובת פתרונות העמסה פרקטיים.

קורות A דקות, וזה טוב לתמרון ולשדה הראיה, קורות B ו-C מושחרות, ואלה האחרונות מחביאות את ידיות הדלתות האחוריות. מראות הצד צבועות בצבע נחושת בגרסה שאיתנו, הבכירה.

מאחור יחידות תאורה חדשות, גם הן שומרות על מוטיב ה-Y, ספוילר גג, מגלש אחורי בצבע אפור ומגב אחורי חיוני, בטח אחרי דהירה בשבילים מאובקים. בכל זאת – Duster.

מידות הדאסטר הן 4.34 מ' לאורך, 1.81 מ' לרוחב, הגובה 1.65 מ' ובסיס הגלגלים – 2.657 מ'. מרווח הגחון עומד על 21.7 ס"מ מכובדים (20.9 ס"מ בגרסה כפולת ההנעה של הדגם).

 

דאצ'יה דאסטר היברידי – עיצוב פנימי, הנדסת אנוש ואיכות חומרים

בפנים הדאסטר נראה מודרני יותר מתמיד. יש כאן 2 מסכים – האינפוטיינמנט 10.1" ולוח המחוונים 7". מתחת למסך הראשי, המתממשק אלחוטית לאפל ולאנדרואיד, נמצאת סוללת כפתורים פיזיים לתפעול בקרת האקלים, תאי אחסון קטנים לנייד, שקעי טעינה, בגרסה שכאן משטח טעינה אלחוטית לנייד, ידית גיר קטנה ועוד כמה תאי אחסון לא גדולים, כולל זה שבין המושבים הקדמיים.

משמאל להגה כמה כפתורים פיזיים שימושיים, במיוחד זה המפעיל או מנטרל (בשתי לחיצות קלות) את בקרות הבטיחות, לצד בחירה בנהיגה חסכונית או חשמלית – אם אתם בעיר ורוצים לנוע בעיקר על חשמל; על ההגה עצמו כפתורים נוחים לתפעול ושימוש לטובת חלק מהמערכות.

מאחורי ההגה תמצאו ידית קטנה המוכרת לנו גם מרכבי רנו – האחראית על מערכת השמע – הגברת הווליום, העברת רצועה בספוטיפיי או במדיה על ידי סיבוב גלגל ומעבר בין המדיות- ייעשו כולם מכאן; פגשנו אותה למשל בארקנה, שנבחנה כאן לאחרונה.

העיצוב מסביב נאה, הגוונים שנבחרו, חלקם בהירים יותר- כאן במעין ירוק חאקי קרבי/ צבאי, מקלילים את האווירה, וגם כאן ישנם מוטיבים של ה"Y  המאוזנת" – בארבעת פתחי המיזוג ואפילו בדיפון הדלתות; משהו בקונסולה המרכזית – בעיקר פתחי המיזוג בצבע נחושת ובצורת משושה – מזכירים את העיצוב שנולד לראשונה בדגמי קופרה.

החומרים עצמם נוקשים – לא מצאתי בתא הנהג חומרים רכים או אלסטיים, יחד עם זאת, נראה שהעסק מורכב טוב ועמיד בטלטולי שטח רך (מאד), ההנעה כאן קדמית – כן? היצרן אף מצהיר כי כ-20 אחוזים מהפלסטיק בתא הנוסעים הוא מחומר ממוחזר.

העיצוב והכיתוב של המילה DUSTER על הדשבורד הניצב אל מול הנוסע הקדמי, לא יכול שלא להזכיר את המוטיב הזה בדיפנדר.

הנדסת האנוש בכללותה טובה, וקל להתמצא בנעשה סביב תוך כדי נהיגה, רוב הפקדים  די נופלים לידיים ואינטואיטיביים לשימוש; מיקום הכפתורים הפיזיים שמכבים את המסך הראשי או שולטים בווליום נמצאים בדופן העליונה של המסך, המיקום שלהם מוזר באופן תמוה משהו.

---

מאחור מרווח נאות לרגליים, כל עוד היושבים שם לא מאד גבוהים, כך גם לראש ואפילו לכתפיים – כשלא מדובר בשלושה מבוגרים פול סייז.

ליושב המרכזי מעט פחות נוח בגלל מדרגת הינע והקונסולה שבין 2 המושבים הקדמיים שנוטה אחורה.

פתחי מיזוג אמנם נעדרים מהתפריט כאן, אך כן תמצאו כאן שקעי טעינה ושלל פתרונות לאחיזת המכשירים הניידים, כוסות ומה לא – בערכת ה-You clip שתוכלו לרכוש יחד עם הרכב.

לערכה זו ישנם פתרונות אחיזה בלא מעט מקומות שונים בתא הנוסעים – מתא הנהג (אחיזת הטלפון הנייד), דרך המושבים מאחור – מתקן לכוסות, אחיזת טלפונים וטבלטים על גב משענות הראש של מושבי הנהג והנוסע, ועד לתא המטען – שם נמצאים פנס נייד, ווים לתלייה של שקיות ועוד.

תא המטען פונקציונלי, 349 ליטרים ו- 1,464 ל' כשהמושבים מאחור מקופלים, גודלו טוב לסגמנט, הגם שנפחו קטן מאחיו שאינם היברידיים, ובמיוחד מדגם ההנעה הקדמית בנזין. המבנה שלו יעיל ונוח לאחסון, שפת ההטענה מעט גבוהה. על רצפתו שטיח גומי פרקטי לרכב של טיולים. מתחת לרצפה- גלגל רזרבי עם כלים. המגבה מוצמד לדופן התא.

 

דאצ'יה דאסטר היברידי – אבזור, מחיר

לא רק האיכות הפנימית בדאסטר השתפרה, גם רמת האבזור, ובמיוחד ברמה הבכירה הנבחנת – Extreme, שמחירה 172,000 ש"ח.  

מלבד מה שכבר סופר, יש כאן כניסה והנעה ללא מפתח- כולל זיהוי קרבה לרכב, מערכת שמע בת 6 רמקולים, מצלמות היקפיות וחיישנים, סייען בחנייה וחיישני גשם ואורות.

לצד אלה תמצאו גם ריפודי בד משולבים בעור טבעוני, בלם יד חשמלי, מראות צד מתקפלות חשמלית ועוד.

 

דאצ'יה דאסטר היברידי – בטיחות

דגם האקסטרים שאיתנו קיבל ציון בטיחות 5 מתוך 8. יש כאן 6 כריות אוויר, בלימת חירום גם בפני הולכי רגל ורכב דו גלגלי, זיהוי רכב בשטח מת, תיקון סטייה מנתיב, שליטה אוטומטית באורות גבוהים, התרעה בעת הסחת דעת של הנהג ובלימת חרום בעת תנועה חוצה בצומת.

בקרת השיוט שתקבלו כאן אינה אדפטיבית. יחד עם זאת, קל כאמור לנטרל את המערכות המצפצפות על ידי לחיצה כפולה על הכפתור הייעודי לצד ההגה, וזה נוח.

 

דאצ'יה דאסטר היברידי – מנועים, הנעה, צריכת דלק

הגרסה ההיברידית של הדאסטר מגיעה עם מנוע בנזין 1.6 ל' אטמוספרי בן 4 צילינדרים. ההספק שלו 94 כ"ס, ויחד עם המנוע החשמלי והגנרטור שמייצר חשמל ממנוע הבנזין עבור הסוללה המניעה את המנוע החשמלי, ההספק המשולב צומח ל-140 כ"ס. המומנט עומד על 15.1 קג"מ.

המנועים משודכים לתיבה רציפה עם חלוקה מדומה של 4 הילוכים קדמיים למנוע הבנזין ו-2 למנוע והגנרטור החשמליים. הזינוק מעמידה ל-100 קמ"ש אורך 10.1 שניות.

מדובר בשילוב היברידי ללא טעינה חיצונית HEV. נתון צריכת הדלק הממוצע המוצהר בשילוב הזה, מדבר על 20 ק"מ לליטר.

בפועל, המבחן הסתיים עם ממוצע של 6.1 ליטרים לכל 100 ק"מ, שהם 16.4 ק"מ לליטר. יצוין כי המבחן לא ניסה להיות חסכוני באופן מלאכותי, אלא ניסה לדמות תנאיי אמת, וכלל כמה מקטעים דינאמיים זוללי דלק. נסיעה שרובה עירונית תשפר את המצב עוד יותר.

מעניין היה לגלות שמחשב הדרך מציין כמה קילומטרים מסך הנסועה עברו על טהרת החשמל, ובסוף המבחן צוין כי למעלה מ-30 אחוזים מהטווח הכולל בימי המבחן- התבצעו על חשמל בלבד; היצרן אף טוען כי נסיעה עירונית בלבד יכולה להתבצע כ-80 אחוזים מהזמן על טהרת החשמל. לא בדקתי.

 

דאצ'יה דאסטר היברידי – נוסעים

בעיר הנסיעה שקטה וחלקה למדי, וניכר המאמץ של הרכב לנוע ככל שניתן וכמה שיותר על חשמל בלבד. יחד עם זאת, ברגע שמנוע הבנזין מחליט להיכנס לפעולה, החלטה שלא תמיד תואמת את מידת הלחץ על הדוושה, הוא נשמע היטב ודי קולני.

הזינוק מהמקום נחוש וההשתלבות בעיר קלה, כך גם הראות החוצה ממושב הנהג הגבוה יחסית, דרך החלונות הגדולים ומכסה המנוע המאוזן.

המתלים מטפלים ברוב פגעי הכביש בצורה טובה, אך הקשים שבהם יורגשו במעבר מעליהם, שם גם המתלים יכולים להרעיש בפעולתם.

יש מצב B לטובת בלימה רגנרטיבית, שלטעמי אינה עוצמתית מספיק, והגיר מדמה כאמור 4 יחסי העברה קדמיים לבנזין ו-2 לחשמלי, לעיתים התחושה שהגיר משתהה מדי בהעלאת הילוך. מעבר לכך, השילוב בין פעולת המנועים, ו"העברת המקל" ביניהם לא תמיד חלקה למשעי.

---

מחוץ לעיר ניכרים רעשי רוח וכביש, וגם שאון מנוע הבנזין נשמע, במיוחד כשהסוללה ההיברידית לא טעונה, שם הוא נקרא לדגל באופן תכוף.

לשילוב המנועים יש מספיק כוח לרוב הסיטואציות בהן תידרש האצה או עקיפה, הנוחות פה גבוהה יותר מזו שבעיר, וסך הכל גינוני הכביש טובים, ובהחלט ניתן לגמוע מרחקים ללא קושי. בשיוט ארוך הסוללה החשמלית תיטען ותיצור את עתודת הכוח הנדרשת לעקיפות.

---

את הדאסטר הזה לא לקחנו לשטח, הרי לא מדובר בגרסה כפולת הנעה, אך מרווח הגחון הנדיב ואופי הרכב בהחלט מאפשרים מעבר בשבילים מהירים, שם הדאסטר מגלה בגרות וחוסן, שומר על יציבות כיוונית ולא מתרגש ממפגש עם אבנים או משינויי גובה וכיוון.

את שבילי קק"ל הוא יעבור טוב ומהר יותר מכלי רכב היברידיים אחרים שנמצאים בסגמנט, בין אם מדובר ברנו ארקנה או ניסאן ג'וק מבית, או ברכבים מתחרים כמו יונדאי קונה, טויוטה קורולה קרוס/ CHR או קיה נירו.

 

דאצ'יה דאסטר היברידי – מסכמים

הנוסחה שהדאסטר פועל על פיה, מאז ומתמיד, דיברה על שילוב בין יעילות, חיסכון במחיר הקניה וגם בדלק, לבין פרקטיות.

גם הדור השלישי מוכיח שנוסחה זו יכולה להתקיים בשוק הרכב של 2025, בו המחירים האמירו לגבהים חדשים.

זה לא שהדאסטר זול. בגרסה הבכירה ההיברידית מדובר כאמור ב-172 אלפי שקלים, אך בהשוואה למתחרות מסביב- לא מדובר במחיר חריג.

אמנם יש מכוניות שעשויות טוב יותר, שקטות ומרווחות יותר וגם הדינאמיות שלהן עדיפה, אך עדיין, אם בעבר תמחור אגרסיבי בעיקר הצדיק את הרכישה של הדאסטר, גם אם היו פשרות בדמות ספרטניות, אבזור דל ואיכות לא גבוהה של תא הנוסעים, כיום הדאסטר שופר בכל אספקט.

דגם הדאסטר פיתח קהל מעריצים ומועדון של חברים שגאים להיות שייכים אליו, שישמחו לצאת יחד, מדי כמה שבועות, לטיולי שטח או סתם להיפגש לשיחה על רכב.

הדגם פנה מאז ומתמיד לאנשים שמבינים את הפילוסופיה שעומדת מאחורי הדגם הזה, והם לא יגדירו רכב כטוב, רק כי יש בו גג פנורמי, מושבים מתכווננים חשמלית או מערכת שמע סופר איכותית, כולם נעדרים מהדאסטר, אלא להיפך, הפשטות, הישירות והחיסכון שמאפיינים את הדגם- הם שהיוו מגנט בינם לבינו.

מעבר לקהל המסורתי הקשיח, כיום בדאסטר החדש טמונות הרבה יותר סיבות לבחור בו – כמו עיצוב ייחודי ויכולות לנוע בשבילים אפילו עם הנעה קדמית.

אלה, לצד היתרונות המובנים בו מאז ומתמיד- פרקטיות, חיסכון ומרווח, וכעת גם איכות משופרת ואופציה היברידית עדכנית – יכולים להביא את הדאסטר למחוזות נוספים ולקהלים חדשים.   

DACIA DUSTER Hybrid Extreme

מחיר (₪) 171,990
אורך (מ') 4.343
רוחב (מ') 1.813
גובה (מ') 1.656
בסיס גלגלים (מ') 2.657
משקל עצמי (ק"ג) 1,455
נפח תא מטען/ כשהמושבים האחוריים מקופלים (ל') 349 / 1,464
מרווח גחון (ס"מ) 21.7
צריכה משולבת ממוצעת – בנזין/ חשמל (מוצהר/ מבחן - ק"מ / ליטר) 20 / 16.4
מנוע, נפח (סוג דלק, סמ"ק) בנזין, 1,600 
תצורת מנוע (מס' צילינדרים, תגבור חשמלי) 4, 2 מנועים חשמליים (מנוע וגנרטור)
תיבת הילוכים, הנעה 4 הילוכים לבנזין, 2 לחשמלי, קדמית
הספק מנוע משולב בנזין ו-2 מנועים חשמליים (כ"ס) 140
מומנט משולב (קג"מ) 15.1
תאוצה 0-100 קמ"ש (שנ') 10.1

משך אחריות כללית (שנים / ק"מ – המוקדם מביניהם)

3 / 100,000

 

אודות המחבר

טל אבן

חי ונושם את ענף הרכב מילדות.

לשעבר מנהל המותגים אלפא רומיאו ויגואר ומנהל פיתוח עסקי בחברת ליסינג בינלאומית.

מזה 15 שנים בעלים של Even Better, המספקת שירותי ייעוץ, ליווי וקניינות בתהליכי רכישה של רכבי יוקרה וציי רכב לחברות.

מרצה בפורומים עסקיים שונים, מפרסם מאמרים מקצועיים בכתבי עת עסקיים, משמש כמנטור בתחומי אוטומוטיב ליזמים בסטארטאפ אקדמי, וכתב רכב ראשי בקבוצת גלגלים למעלה מעשור. 

רכבים למכירה

ראשון לציון

דאציה LODGY LAUREATE 2015

₪ 16,900
1,197 סמ"ק
167,000 ק"מ
רביעית
פרטים נוספים
צ’אט עם המוכר
מודיעין עילית

דאציה SANDERO LAUREATE 2017

₪ 19,800
898 סמ"ק
171,000 ק"מ
שלישית
פרטים נוספים
צ’אט עם המוכר
קריית עקרון

דאציה DUSTER LAUREATE 2021

₪ 50,000
1,461 סמ"ק
210,000 ק"מ
שניה
פרטים נוספים
צ’אט עם המוכר
חולון

דאציה LODGY LAUREATE 2022

₪ 55,415
1,332 סמ"ק
89,659 ק"מ
שניה
פרטים נוספים
צ’אט עם המוכר
חולון

דאציה DUSTER LAUREATE 2022

₪ 64,990
1,332 סמ"ק
120,229 ק"מ
שניה
פרטים נוספים
צ’אט עם המוכר
חדרה

דאציה DUSTER LAUREATE 2021

₪ 64,990
1,461 סמ"ק
166,000 ק"מ
שניה
פרטים נוספים
צ’אט עם המוכר
נתניה

דאציה DUSTER LAUREATE 2021

₪ 65,000
1,461 סמ"ק
133,000 ק"מ
שניה
פרטים נוספים
צ’אט עם המוכר
פתח תקווה

דאציה JOGGER COMFORT 2022

₪ 67,000
999 סמ"ק
28,000 ק"מ
שניה
פרטים נוספים
צ’אט עם המוכר
חולון

דאציה DUSTER LAUREATE 2020

₪ 67,855
1,332 סמ"ק
71,959 ק"מ
שניה
פרטים נוספים
צ’אט עם המוכר
נתניה

דאציה SPRING COMFORT PLUS 2023

₪ 67,900
0 סמ"ק
27,907 ק"מ
שניה
פרטים נוספים
צ’אט עם המוכר
חולון

דאציה DUSTER LAUREATE 2022

₪ 69,455
1,332 סמ"ק
100,030 ק"מ
שניה
פרטים נוספים
צ’אט עם המוכר
בני ברק

דאציה DUSTER PRESTIGE 2021

₪ 81,100
1,332 סמ"ק
82,000 ק"מ
שניה
פרטים נוספים
צ’אט עם המוכר
חולון

דאציה DUSTER EXPRESSION 2023

₪ 84,990
1,332 סמ"ק
62,655 ק"מ
שניה
פרטים נוספים
צ’אט עם המוכר
חולון

דאציה DUSTER PRESTIGE 2021

₪ 87,805
1,332 סמ"ק
34,705 ק"מ
שניה
פרטים נוספים
צ’אט עם המוכר
נתניה

דאציה DUSTER EXPRESSION 2023

₪ 89,900
1,332 סמ"ק
32,000 ק"מ
שניה
פרטים נוספים
צ’אט עם המוכר
חיפה

דאציה DUSTER EXPRESSION 2023

₪ 90,000
1,332 סמ"ק
77,000 ק"מ
שניה
פרטים נוספים
צ’אט עם המוכר
אזור

דאציה DUSTER JOURNEY 2024

₪ 113,000
1,332 סמ"ק
18,000 ק"מ
שניה
פרטים נוספים
צ’אט עם המוכר